"Camino a la escuela": el valor de l'educació

"Camino a la escuela" és un documental amb el propòsit aconseguit de mostrar quatre situacions personals, les d'en Jackson, Carlitos, Zahira i Samuel, en les quals l'esforç per arribar a l'escola concentra gairebé totes les seves esperances en un camí llarg i ple de dificultats per tal conquerir el seu futur. Des de la meva situació de docent ara mateix em ve al pensament alguns debats de tutoria en els quals parlàvem al voltant del dret a l'educació mentre una bona part del grup d'alumnat ho entenia més aviat com una penosa obligació imposada. Segurament la visió d'aquest documental hauria clarificat molt els termes i hauríem aconseguit entendre-ho tot plegat.
Es tracta d'un treball patrocinat per la UNESCO en el marc dels Objectius de Desenvolupament del Mil·leni (ODM) --amb data de consecució pel 2015 i que ja s'ha afegit un "més enllà" a la vista dels resultats-- d'un perfil totalment ortodox tot i que s'ha de dir que la bona feina supera amb escreix el que podria ser l'estricte compliment d'un encàrrec institucional. No és gens fàcil transmetre i impregnar-te de força emotiva per fer difusió d'un missatge simple i amb poc encant als ulls d'acomodats occidentals.
S'aconseguix mantenir l'atractiu combinant els quatre relats per tal de trencar una línia plana i avorrida en el cas que estiguessin seguits un darrera l'altre, amb una magnífica fotografia d'uns paisatges d'una bellesa exòtica i descartant la veu en off per donar pas al so ambient i diàlegs plens d'un realisme colpidor encara que es detecta de vegades alguna situació un pèl forçada per complaure el missatge. També s'aconsegueix introduir una mínima intriga en alguns d'ells (els elefants en el cas d'en Jackson, la torta de peu de l'amiga de la Zahira o l'averia de la desballestada cadira de rodes d'en Samuel).
Es pot retraure que estem davant un missatge simplista per rentar consciències del primer món i no atacar les causes del problema,  un estil narratiu clàssic, sense cap elements innovador i un final excessivament emfatitzat. Malgrat tot i per la seva capacitat didàctica, d'enganxar-te i fer un bon treball d'un encàrrec que podria haver passar desapercebut penjat en qualsevol web institucional es mereix un 6,5/10.